Social Media

Inleiding

Het gebruik van social media (zoals Facebook, Twitter, Whatsapp, Snapchat, Instagram, enz.) is niet meer weg te denken uit onze samenleving. Om die reden vinden wij het binnen KVC Oranje erg belangrijk dat voor iedereen duidelijk is wat wij van hem of haar verwachten bij het gebruik van die social media. Uiteraard gaat het dan om het gebruik van social media dat van invloed is of kan zijn op het werk of de voetbalclub KVC Oranje.

Voor leden van KVC Oranje gelden dan ook de volgende uitgangspunten en richtlijnen voor het gebruik van social media. Zoals gezegd gaat het dan alleen om situaties waarbij er een overlap is (of kan zijn) tussen voetbal en privé. Als er geen raakvlak is met de club dan is dat de privé-situatie van het lid van KVC Oranje.

Maar let op: ook dan is het belangrijk om voorzichtig om te gaan met social media. De uitgangspunten zijn als volgt:

Uitgangspunten

  • Wees positief op social media;
  • Wees je als lid van KVC Oranje bewust van de gevolgen van het gebruik van social media. Alles wat je via social media verspreidt staat vast, is eenvoudig terug te vinden en vaak lastig weer te verwijderen;
  • Realiseer je dat je online ook netjes met elkaar om moet gaan, net als in het gewone leven;
  • Gebruik ook op social media geen bedreigende, (seksueel) intimiderende, beledigende, discriminerende of racistische taal;
  • Respecteer de privacy van anderen;
  • Wees je er van bewust dat wat je op social media plaatst door anderen kan worden begrepen alsof je dat namens KVC Oranje hebt geplaatst;
  • Mocht je het om één of andere reden toch nodig vinden om via social media iets te plaatsen over een onderwerp dat te maken kán hebben met KVC Oranje, dan moet je daar vooraf toestemming voor vragen bij het hoofdbestuur. Als je die toestemming hebt gekregen moet je bij het plaatsen duidelijk benoemen dat je dat op persoonlijke titel doet.

Wat mag niet?

  • Via social media negatieve uitlatingen doen over KVC Oranje of over leden van de club;
  • Via social media uitlatingen doen over de relaties en/of sponsoren en/of leveranciers van KVC Oranje, ongeacht waar dit over gaat;
  • Iets op social media plaatsen dat het belang van KVC Oranje zou kunnen schaden;
  • Via social media informatie verspreiden over KVC Oranje;
  • Via social mediarechten van derden verstrekken/ Denk hierbij bijvoorbeeld aan het plaatsen van een foto waar iemands gezicht op staat (portretrecht), een foto plaatsen die iemand anders heeft gemaakt (beeldrecht), een merk noemen of een bepaald citaat overnemen (auteursrecht);

 

Sancties

  • Bij overtreding van de uitgangspunten en richtlijnen uit deze code kan KVC Oranje maatregelen treffen.
  • De inhoud van de maatregel is afhankelijk van wat je hebt gedaan en hoe ernstig dat is. Denk bijvoorbeeld aan een waarschuwing, een schorsing en/of een aangifte bij de politie. In het ergste geval of bij herhaling kan ook een schorsing of zelfs een beëindiging van het lidmaatschap volgen.
  • Eventuele schade die KVC Oranje lijdt door overtreding van deze code kan op jou worden verhaald.


Voor deze code geldt dat waar KVC Oranje staat, dat dit ook geldt voor leden/staf die direct en indirect aan KVC Oranje zijn verbonden. Denk bijvoorbeeld aan ouders van kinderen.

Delen

voeg je eigen gadgets toe aan deze pagina!